Lidsabiedrību streiki: Jūs varat saņemt kompensāciju par aizkavētu lidojumu

Nesenajā Eiropas Kopienu Tiesas spriedumā noteikts, ka lidsabiedrībām ir jāizmaksā kompensācijas par lidojumiem, kas aizkavēti un atcelti streiku sakarā.
Līdz šim visi streiki ietilpa ‘’ārkārtēju apstākļu’’ kategorijā: aviokompānijas varēja sevi atbrīvot no atbildības par lidojuma traucējumiem, ja to izraisīja streiks. Rezultātā arī izvairīties no kompensāciju izmaksāšanas pasažieriem.

Vairs gan ne!
Vai precīzāk, ne katru reizi.


Iespēju saņemt kompensāciju par jebkuru atceltu lidojumu, kuru ir ietekmējis streiks, būtu pārspīlēti teikt. Diemžēl ceļotāji jau sāk pārprast, par kuriem lidojumiem viņi ir tiesīgi saņemt kompensāciju.

Kas minēts EC261 regulā?
ES Regula (EK) Nr. 261/2004, vairāk pazīstama kā EC261, nosaka, ka pasažieriem ir tiesības uz kompensāciju, ja viņu lidojums ir aizkavēts vai atcelts, un viņi nokļūst līdz galamērķim vēlāk kā 3 un vairāk stundas. Lidsabiedrības var atbrīvot sevi no kompensācijas maksāšanas, ja tās pierāda, ka traucējumi radās "ārkārtēju apstākļu" dēļ. Pie ārkārtas apstākļiem minami īpaši slikti laika apstākļi, gaisa satiksmes kontroles ierobežojumi, neatliekamā medicīniskā palīdzība, drošības apsvērumi un streiki.

Ko mainīs Eiropas Kopienu Tiesas spriedums?
Līdz šim pasažieriem nebija tiesību saņemt kompensāciju, ja viņu lidojums tika aizkavēts vai atcelts streika dēļ.

Tomēr Eiropas Kopienu Tiesa noraidīja Vācijas aviosabiedrības TUIfly aizstāvību, pamatojoties uz to, ka:
‘’Tāda lidojumu apkalpes personāla ievērojamas daļas spontāna prombūtne (“neorganizēts streiks”) – sekojot aicinājumam, ko ir pauduši nevis uzņēmuma darbinieku pārstāvji, bet paši darbinieki, spontāni dodoties slimības atvaļinājumā, – kuras cēlonis ir apkalpojošā gaisa pārvadātāja pēkšņais paziņojums par uzņēmuma pārstrukturēšanu, neietilpst jēdzienā “ārkārtēji apstākļi”.’’

Citiem vārdiem sakot, tiesa nolēma, ka par šāda veida ‘’neorganizētu streiku’’ ir atbildīga pati aviokompānija. Tādējādi tos nevar uzskatīt par "ārkārtas apstākļiem", un pasažieriem, kuriem aviokompānijas dēļ ir radušies lidojuma traucējumi, ir tiesības uz kompensāciju.

Kas notiks ar iepriekšējiem lidsabiedrību streiku gadījumiem?
Tā kā to var pielīdzināt precedentam, tad šis lēmums par pasažieru tiesībām būs juridiski saistošs arī turpmākām līdzīgām lietām. Bet tas vēl nav viss.
Turklāt likumam tiek piešķirts atpakaļejošs spēks, kas nozīmē, ka iepriekšējie pasažieru gadījumi, kuri nesaņēma kompensāciju, jo tika noteikts, ka streiks ir "ārkārtas apstākļi", var tikt atsākti.

Lūk, ko saka Civilās aviācijas iestādes pārstāvis par iepriekšējiem lidsabiedrību streiku gadījumiem:
"Tas nozīmē, ka jebkuram pasažierim, kurš uzskata, ka iepriekšējais pieprasījums tika noraidīts, pamatojoties uz traucējumiem, kas radušies neparedzēta streika rezultātā, tagad var griezties pie lidsabiedrības un pieprasīt, lai viņu prasība tiktu atkārtoti izskatīta."

Streiki joprojām ir ārkārtēji apstākļi
Tiesa ir izteikusi skaidrību attiecībā uz streiku gadījumiem, nolemjot, ka lidsabiedrības to nevar izmantot kā attaisnojumu neizmaksāt kompensāciju.
Tomēr saskaņā ar EC261 regulu "oficiālie streiki" joprojām tiek uzskatīti par ārkārtas apstākļiem. Tādējādi būtu maldinoši apgalvot, ka pasažieri var pieprasīt kompensāciju par jebkuru lidojumu, kuru iztraucē streiks. Katra kompensācijas prasība ir jāizmeklē individuāli, lai novērtētu streika apstākļus un noteiktu, vai tas ir oficiāls vai neorganizēts streiks.
Kas netiks ietekmēts, ir pasažieru tiesības uz palīdzību un aprūpi aizkavētu, atceltu un pārslogotu lidojumu gadījumos. Lidsabiedrībām ir jānodrošina ēdiens un, vajadzības gadījumā, izmitināšana pasažieriem, kuru lidojums ilgu laiku ir atcelts vai aizkavēts.

Kas jums jāatceras:
Vēlaties uzzināt vairāk?
Sazinieties ar mums
+371 26391267
latviatours@latviatours.lv
Par mums