Bieži uzdotie jautājumi - Aviopasažieru tiesības

Kādos gadījumos man ir tiesības uz kompensāciju un/vai aprūpi?
Tas, vai Jums ir tiesības uz atmaksu, kompensāciju un/vai aprūpi, ir atkarīgs no vairākiem faktoriem. Lai gūtu pārskatu par gaisa pārvadājumu pasažieru tiesībām, lūdzu, skatiet ES Regulu 261/2004. Izņēmuma gadījumos Jums tiks piešķirtas tiesības uz aprūpi, bet ne kompensāciju.
Vairāk informācijas: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_lv.htm

Ko ietver aprūpe?
Noteiktos lidojumu kavēšanās vai atcelšanas gadījumos lidsabiedrībai jāpiedāvā Jums aprūpe (t. i., ēdieni un dzērieni). Jums ir tiesības arī uz diviem bezmaksas tālruņa zvaniem, faksa ziņām vai e-pasta ziņām. Ja kavēšanās dēļ Jums nepieciešams pa nakti palikt viesnīcā, lidsabiedrībai ir jānodrošina ne tikai naktsmītne, bet arī transports no lidostas uz viesnīcu un atpakaļ.

Vai ES kompensāciju var pārskaitīt Jūsu uzņēmumam?
Ikvienu saskaņā ar ES Regulu 261/2004 izmaksāto kompensāciju drīkst maksāt tikai pašam pasažierim. Ja vēlaties, lai lidsabiedrība pārskaita kompensāciju uz Jūsu uzņēmuma bankas kontu, Jums jāiesniedz lidsabiedrībai rakstiska atļauja.

Šajā atļaujā, kas jāsagatavo angļu valodā, obligāti jāietver:
  • Jūsu atļauja ES kompensācijas pārskaitīšanai uz Jūsu uzņēmuma bankas kontu;
  • uzņēmuma bankas rekvizīti (konta numurs, BIC/SWIFT kods un konta īpašnieka vārds, uzvārds);
  • Jūsu paraksts.
Ņemiet vērā! Ne visas lidsabiedrības pieņem šādu atļauju.

Bagāžas piegāde kavējas, bagāža ir bojāta vai pazudusi. Kā rīkoties?
Lidostā nekavējoties aizpildiet ziņojumu par bagāžas problēmām. Jūs varat izmantot šo veidlapu, lai iesniegtu sūdzību, atrastu pazaudēto bagāžu vai norādītu radušos bojājumus. Vienmēr lūdziet rakstisku apstiprinājumu vai ziņojuma veidlapas kopiju.

Kad beidzas tiesības uz izmaksu kompensāciju?
Ja iekāpšanas atteikuma, lidojuma atcelšanas vai kavēšanās dēļ Jūs rezervējat citu lidojumu vai viesnīcas numuru uz sava rēķina, Jūs zaudējat tiesības uz ceļojuma vai naktsmītnes izmaksu kompensāciju. Tas ir tāpēc, ka lidsabiedrībai netika sniegta iespēja samazināt attiecīgās izmaksas.

Kādi pierādījumi lidsabiedrībai ir nepieciešami, lai varētu izskatīt prasību?
Lai Jūsu prasība tiktu veiksmīgi izskatīta, saglabājiet visus ceļojuma dokumentus un citus attiecīgos pierādījumus, piemēram, čekus, rēķinus un kredītkaršu izrakstus. Pierakstiet pieredzēto, piemēram, informāciju par kavēšanos, kamēr Jūs to precīzi atceraties.

Man ir neatmaksājama biļete. Vai man tik un tā ir tiesības uz atmaksu, ja lidojums ir aizkavējies vai atcelts?
Ja lidojums ir aizkavējies vai atcelts, ja ir bijušas izmaiņas lidojuma grafikā vai maršrutā (piemēram, lidojums ar pārsēšanos tiešā lidojuma vietā), Jūsu neatmaksājamā biļete nodrošina Jums tiesības uz pilnu atmaksu.

Kādas ir manas tiesības, ja lidsabiedrība maina lidojuma grafiku?
Ja lidsabiedrība veic izmaiņas lidojuma grafikā, tai parasti ir pienākums veikt Jums cita lidojuma rezervāciju bez papildu maksas. Ja ierosinātais jaunais lidojuma laiks nav pieņemams, Jums var būt tiesības uz pilnu atmaksu. Atcerieties, ka Jums, iespējams, būs nedaudz jāpiemaksā, jo biļešu cenas palielinās, tuvojoties izlidošanas datumam. Tas nozīmē, ka saņemtā atmaksa var pilnībā nesegt izdevumus par Jūsu jauno biļeti.

Ja es ceļoju, izmantojot divas atsevišķas biļetes, un mans lidojums kavējas vai tiek atcelts, vai lidsabiedrība atmaksā jaunas biļetes cenu?
Nē. Ja Jūsu ceļojumam ir izdotas divas vai vairākas atsevišķas biļetes, lidsabiedrība, kura ir izraisījusi lidojuma kavēšanos vai atcelšanu, neatbild par Jūsu nākamā lidojuma rezervāciju. Jums jāiegādājas jauna biļete uz sava rēķina.
Vairāk informācijas par atsevišķām biļetēm ŠEIT.

Vai iekāpšanas atteikuma, lidojuma kavēšanās vai atcelšanas gadījumā man jāpieņem kupons kā kompensācijas līdzeklis?
Nē. Lidsabiedrībām Jums jāmaksā skaidrā naudā uzreiz vai pēc notikuma.

Eiropas aviosabiedrība, ar kuru nesen ceļoju, nozaudēja manu bagāžu. Es iesniedzu sūdzību aviosabiedrībai, bet neesmu pilnībā apmierināts ar viņu atbildi. Vai varu iesniegt sūdzību vēl citur?
JĀ. Ja tas bija starptautisks lidojums, varat vērsties savas valsts Eiropas Patērētāju centrā. Iekšzemes reisa gadījumā vērsieties savas valsts patērētāju aizsardzības struktūrā.

Ja es ielidoju no valsts, kura neietilpst Eiropas Savienībā (piemēram, lidoju no ASV uz Parīzi), vai man ir kādas tiesības gadījumā, ja ir atcelts mans lidojums?
JĀ. Šajā gadījumā ES aviopasažieru tiesības tiek piemērotas, ja lidojumu nodrošina aviosabiedrība, kas reģistrēta kādā no ES valstīm. Ja lidojumu nodrošina ārpus savienības aviosabiedrība, jums var būt tiesības saskaņā ar tās valsts tiesību aktiem, kurā attiecīgā aviosabiedrība ir reģistrēta.

Es rezervēju lidojumu Barselona-Roma. Satiksmes sastrēgumu dēļ lidostā nokļuvu par vēlu — tieši pirms mana lidojuma izejas aizvēršanas. Man neatļāva iekāpt lidmašīnā. Vai man ir kādas tiesības šādā situācijā?
NĒ, jo jūs neizpildījāt prasību ierasties uz reģistrāciju lidojumam zināmu laiku iepriekš.

Mans lidojums tika atcelts. Vai ir termiņš, līdz kuram varu vērsties tiesā, lai pieprasītu kompensāciju?
Tas ir atkarīgs no katras ES valsts noteikumiem. Šis termiņš ir atšķirīgs dažādās ES valstīs. Lai uzzinātu vairāk, vērsieties valsts iestādē, kuras ziņā ir tiesību piemērojams attiecīgajā valstī, vai patērētāju aizsardzības struktūrā.

Man šorīt bija jāizlido no Londonas, taču nupat saņēmu īsziņu, kurā aviosabiedrība paziņo, ka reiss ir atcelts. Vai man ir kādas tiesības šādā situācijā?
JĀ, varat izmantot savas ES tiesību aktos noteiktās tiesības. Jums ir tiesības uz biļetes cenas pilnīgu kompensāciju atbilstoši tam ceļojuma posmam, kuru nevarējāt veikt, vai lidojumu citā reisā pēc iespējas drīzāk. Ja jau esat lidostā un izvēlaties lidot citā reisā, jums ir tiesības arī uz ēdienu un dzērienu proporcionāli gaidīšanas laikam, kā arī diviem tālruņa zvaniem, īsziņām vai e-pastiem. Jums ir tiesības arī uz naktsmītni, ja citā reisā jālido nākamajā dienā pēc sākotnēji plānotās lidojuma dienas, un atkarībā no apstākļiem arī uz finansiālu kompensāciju.

Vai lidaparāta tehnisku problēmu var uzskatīt par ārkārtējiem apstākļiem?
Nē. Tehniskas problēmas, kas konstatētas lidaparāta apkopes laikā vai tāpēc, ka šādas apkopes nav bijis, nevar uzskatīt par ārkārtējiem apstākļiem.
Jā. Ja tehniskā problēma ir saistīta ar incidentu, ko nav izraisījusi aviosabiedrību ierastā darbība un kas nav šo aviosabiedrību ziņā šī incidenta veida vai izcelsmes dēļ. Piemēram, slēpts ražošanas defekts, kuru atklājis ražotājs vai kompetentā iestāde, vai bojājumi, kas lidaparātam nodarīti sabotāžas vai terorisma darbībās, varētu tikt uzskatīti par ārkārtējiem apstākļiem.

Mans lidojums aizkavējās, un es sasniedzu savu galamērķi ar 4 stundu kavēšanos. Vai man ir tiesības uz finansiālu kompensāciju?
JĀ. Ja savu galamērķi sasniedzat ar 3 stundu vai ilgāku kavēšanos, jums, iespējams, ir tiesības uz finansiālu kompensāciju, ja vien šī kavēšanās nav ārkārtas apstākļu dēļ. Ja jūsu lidojums un izlidošana aizkavējas divas stundas vai ilgāk, aviosabiedrībai jāpiedāvā jums palīdzība (maltītes un atspirdzinājumi un, vajadzības gadījumā, naktsmājas). Ja šīs kavēšanās dēļa savu galamērķi sasniedzat ar 3 stundu vai ilgāku kavēšanos, jums var būt tiesības uz finansiālu kompensāciju.

Kad ierados lidostā, man paziņoja, ka mans lidojums no Briseles uz Varšavu ir atcelts. Izvēlējos nedoties ceļā, un man pateica, ka man atmaksās biļetes cenu un ka saņemšu finansiālu kompensāciju. Ir pagājušas vairākas nedēļas, bet neko neesmu saņēmis. Vai ir noteikts termiņš, kurā jāatdod par biļeti iztērētā nauda un jāizmaksā kompensācija?
JĀ, aviosabiedrības pienākums ir jums atdot par biļeti iztērēto naudu septiņu dienu laikā pēc reisa atcelšanas. Tomēr ES noteikumos nav norādīts kompensācijas izmaksas termiņš; kompensācijas izmaksa ir atkarīga no reisa atcelšanas iemesla.

Vai man ir tiesības uz kompensāciju tikai tad, ja reiss atcelts? Varbūt varu saņemt kompensāciju arī par aizkavējušos reisu?
Gan tā, gan tā. Ja reiss ir atcelts vai aizkavējies, jūs nesaņemsiet kompensāciju, ja tas noticis ārkārtēju apstākļu (piemēram, sliktu laikapstākļu) dēļ. Ja lidojums atcelts vai aizkavējies ārkārtēju apstākļu dēļ, jums, iespējams, nav tiesību uz kompensāciju, tomēr pārvadātājam vienalga ir pienākums jums piedāvāt palīdzību (atdot par biļeti iztērēto naudu vai piedāvāt iespēju nokļūt galamērķī citādā veidā) un aprūpi (maltītes un/vai naktsmītni), kamēr gaidāt citu reisu.

Mans lidojums tika anulēts aviosabiedrības personāla streika dēļ. Kādas ir manas tiesības? Vai man ir tiesības uz finansiālu kompensāciju?
Neatkarīgi no apstākļiem, ja jūsu lidojums ir atcelts, jums vienmēr ir tiesības uz vienu no šādām opcijām: jūsu biļetes atmaksu, maršruta maiņu vai atpakaļ lidojumu uz izlidošanas lidostu, kā arī tiesības uz palīdzību.
Jums var būt tiesības uz kompensāciju (ja jūs informēja mazāk par 14 dienām pirms paredzētā izlidošanas laika). Jūs tomēr nevarat saņemt kompensāciju, ja aviosabiedrība spēj pierādīt, ka aizkavēšanās notikusi ārkārtēju apstākļu dēļ.
Saskaņā ar ES noteikumiem streikus var uzskatīt par ārkārtējiem apstākļiem, tas nozīmē, ka aviosabiedrībai nav pienākuma maksāt kompensāciju. Tālab aviosabiedrībai tomēr ir jāpierāda: i) ka pastāv saikne starp ārkārtējiem apstākļiem un lidojuma kavēšanos vai anulēšanu un ka ii) no kavēšanās vai anulēšanas nebūtu iespējams izvairīties pat tad, ja tiktu veikti visi attiecīgie samērīgie pasākumi.
Ja aviosabiedrība jums nesniedz apmierinošus skaidrojumus, varat sazināties ar kompetento valsts iestādi, lai saņemtu palīdzību.

Es biļeti iegādājos aviosabiedrībā X, bet ceļoju ar aviosabiedrību Y. Kurā aviosabiedrībā man ir jāvēršas incidenta gadījumā? Kura ir atbildīgā?
Var būt tā, ka lidojumu nodrošinošā aviosabiedrība nav tā, kura jūs nogādā galamērķī. Tomēr tā ir tā, kura ir atbildīga problēmu gadījumā un kurai ir adresējama jūsu sūdzība.
Kopīgi operētu lidojumu gadījumā (lidojumus pārdod vairākas aviosabiedrības, bet nodrošina viena no tām), tā ir aviosabiedrība Y, kura ir atbildīga.
Tad, ja lidmašīna ar ekipāžu ir iznomāta (līgums, ar kuru aviosabiedrība X iznomā lidmašīnu ar visu ekipāžu), atbildīga ir aviosabiedrība X.

Kā “Latvia Tours” var palīdzēt ceļotājiem kompensāciju saņemšanas procesā?
Pirmkārt, ar konsultāciju. Mēs vienmēr esam Jūsu rīcībā. Otrkārt, vēlamies atgādināt, ka “Latvia Tours” cieši sadarbojas ar uzņēmumu “Skycop”. “Skycop” ir lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmums, kas visā pasaulē cīnās par pasažieru tiesībām ar lidsabiedrībām, kas izvairās no kompensāciju izmaksāšanas par kavētiem vai atceltiem lidojumiem.
Apvienojot spēkus, mēs piedāvājam mūsu korporatīvajiem klientiem iespēju pieprasīt kompensāciju par katru aizkavēto/anulēto lidojumu ES teritorijā pēdējo trīs gadu laikā. Lai pieprasītu kompensāciju, Jūs varat sazināties  ar lidsabiedrību vai izmantot mūsu partnera "Skycop" pakalpojumus. “Skycop” speciālisti kopā ar spēcīgu juristu komandu cīnīsies par Jūsu tiesībām, aizpildīs visus nepieciešamos dokumentus un ievērojami palielinās kompensācijas saņemšanas iespējas.
Mēs, savukārt, palīdzēsim gan Jums, gan "Skycop" ar papildus informāciju par Jūsu biļetēm, lai paātrinātu procesu.

Ja vēlaties izmantot mūsu partnera „Skycop“ pakalpojumus, lūdzu, spiediet ŠEIT.

SVARĪGI!
Kompensācijas  saņemšanas apstiprinājuma gadījumā, Jums tiks izmaksāti 75% no kopējās summas. Noraidītas kompensācijas gadījumā maksa par kompensācijas pieprasīšanu netiek iekasēta. Kompensācijas apmērs  ir no 250 līdz 600 eur.

! Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra Regulu (EK) Nr. 261/2004, kompensācijas saņemšanas tiesības pienākas pasažierim.
! Lai saņemtu kompensāciju, pēc aviokompānijas pieprasījuma Jums būs jāiesniedz aviobiļetes un/vai iekāpšanas kartes kopija.
! Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 11. februāra Regulu (EK) Nr. 261/2004, pretenzija var tikt noraidīta saskaņā ar “force majeure“ apstākļiem".


Ja Jums rodas jautājumi, aicinām  sazināties ar mums pa tālruni +37167085040, vai pa e-pastu: compensation@latviatours.lv